Obwodnica Białej Podlaskiej to niezwykle istotny element komunikacyjny w regionie, stanowiący część sieci dróg szybkiego ruchu. Jej długość wynosi 11 kilometrów i przebiega w północnej części miasta, co znacznie poprawia dostępność transportową dla mieszkańców oraz podróżnych.
Ta kluczowa droga jest integralną częścią krajowej trasy nr 2, łączącej Świecko z Terespol, a także trasy europejskiej E30, która rozciąga się od Cork w Irlandii aż po Omsk w Rosji.
Na węźle z ulicą Janowską rozpoczynają się drogi wojewódzkie, oznaczone jako nr 811 i nr 812, co podkreśla znaczenie obwodnicy w kontekście regionalnego ruchu samochodowego oraz logistycznego.
Historia
W połowie lat 70. XX wieku zrealizowano istotny projekt związany z obwodnicą Białej Podlaskiej, która stała się częścią międzynarodowej drogi E8 oraz nieoznakowanej drogi państwowej nr 13. Następnie, 16 grudnia 2009 roku, oddano do użytku wiadukt na ulicy Janowskiej. Wprowadzenie tego wiaduktu wprowadziło również zmiany w układzie komunikacyjnym w tym rejonie, przesuwając skrzyżowanie dróg DW811, DW812 i DK2 w kierunku częściowej bezkolizyjności. Warto zaznaczyć, że był to pierwszy wiadukt drogowy w mieście, a do października 2022 roku – również jedyny.
W 2010 roku zarządzono przebudowę skrzyżowania z ulicą Terebelską, wprowadzając na tym odcinku sygnalizację świetlną. W latach 2008–2010 przeprowadzono szereg kompleksowych prac remontowych, w których skład weszły: modernizacja oświetlenia, odwodnienia z rowami i zbiornikami infiltracyjnymi, budowa ekranów akustycznych, a także instalacja stacji meteorologicznej i różnych systemów monitoringu, takich jak kamery i klasyfikatory pojazdów. Równocześnie utwardzono pobocza, a także zrealizowano ciągi dla pieszych i rowerów, oraz drogi dojazdowe do obsługi lokalnego ruchu, obejmujące około 9 km. Głównym wykonawcą remontu był Mostostal Warszawa SA.
Wracając do wydarzeń, we wrześniu 2015 roku uruchomiono sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu DK2 z ulicą Francuską. Realizacja tej inwestycji, kosztująca około 300 tys. PLN, została zlecona Lubelskiemu Przedsiębiorstwu Robót Drogowych. Zastosowanie sygnalizacji znacząco wpłynęło na podniesienie bezpieczeństwa w tym newralgicznym miejscu, gdzie dochodziło do licznych wypadków komunikacyjnych.
Kolejnym istotnym wydarzeniem miało miejsce 18 października 2019 roku, kiedy podpisano umowę na budowę dwóch rond turbinowych na obwodnicy miasta, w miejscach krzyżowania z ul. Terebelską oraz ul. Solidarności. Całkowity koszt tej inwestycji przekroczył 8,2 mln PLN, a 4 mln PLN pochodziło z dotacji „Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina”. Wykonawcami tego przedsięwzięcia były lokalne firmy Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, Tre-Drom oraz Budomex, a zakończenie prac przewidziano na koniec 2020 roku.
Ostatecznie, 19 stycznia 2021 roku miało miejsce otwarcie dwóch wspomnianych rond turbinowych. Rondo przy ul. Terebelskiej otrzymało nazwę Rondo Unii Europejskiej, natomiast rondo przy ul. Solidarności zostało nazwane na cześć Rondo Stanisława Różyczki de Rosenwertha.
Przypisy
- Ewelina Burda: Biała Podlaska: Ronda uroczyście otwarte. Radni mają pomysły na nazwy. Biała24, 19.01.2021 r. [dostęp 07.04.2021 r.]
- Ewelina Burda: Nowe ronda w Białej Podlaskiej już z nazwami. Prawa Kobiet przegrały z Unią Europejską. Biała24, 26.02.2021 r. [dostęp 07.04.2021 r.]
- Redakcja: Przebudowa skrzyżowania ul. Terebelskiej z DK-2 wchodzi w nowy etap. Jakie nastąpią zmiany?. Biała Podlaska Nasze Miasto, 29.09.2020 r. [dostęp 15.01.2021 r.]
- Marta Stefaniak: Wkrótce rusza budowa rond turbinowych. Biała24, 20.10.2019 r. [dostęp 26.10.2019 r.]
- Ewelina Burda: Światła na Francuskiej w trakcie, na Lubelskiej na finiszu. DziennikWschodni.pl, 13.08.2015 r. [dostęp 26.10.2019 r.]
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Przebudowa drogi krajowej nr 2, odc. Siedlce-Terespol. [w:] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [on-line]. [dostęp 15.01.2021 r.]
- Mapa samochodowa Polski 1:1 000 000, wyd. trzecie, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1975 r. Brak numerów stron w książce
- Atlas samochodowy Polski 1:500 000. Wyd. IV. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1965 r. Brak numerów stron w książce
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
RON Biała Podlaska | TON Biała Podlaska | Biała Podlaska (stacja kolejowa) | Biała Podlaska Wschodnia | Lądowisko Biała Podlaska-SzpitalOceń: Obwodnica Białej Podlaskiej